Recept - Pasta med broccoli och paprikasås (vegetarisk!)

0kommentarer

Jag har fått lite förfrågningar om jag inte kunnat lägga ut fler recept på mat av några av mina läsare. I förrgår när jag och Hector skulle hitta på något att äta bestämde jag mig för att fota förloppet och om resultatet blev lyckad, vilket man kan säga att det blev, så tänkte jag publicera det. Varsågod alla hungriga läsare, en vegetarisk pastasås ifrån Rutiga Kokboken är beställd!

Ett tips är att köpa djupfryst broccoli, för det är betydligt billigare än färsk väldigt ofta.

Pasta med broccoli och paprikasås 4 portioner

280 g spagetti (spaghetti för 4 personer)
färsk eller fryst broccoli 250 gram
röd paprika 1st
mellangrädde 2½dl
riven ost 3-4dl
svartpeppar 2krm
vitlök 1 klyfta
salt

Detta är ingredienserna. Förutom detta om man vill att det ska gå snabbt och smidigt om än inte speciellt diskvänligt, så har man tre kastruller till hands, skärbräda, kniv och en vitlökspress.

Börja med att ställa två kastruller på spisen och koka upp vatten. Detta är till pastan och broccolin. Dela sedan upp broccolin i sådana här buketter.


När vattnet kokar, häll i pastan respektive broccolin och koka tills pastan är klar (det står på paketet hur lång tid det bör ta) samt tills broccolin är mjuk, ungefär 7-10 minuter. Det är aldrig fel att provsmaka för att ta reda på när något är färdigt!


Nu kokar förhoppningsvis pastan och broccolin. Då passar vi på att hälla upp grädden i en kastrull för att låta koka upp samtidigt som vi skär paprikan i små fina fyrkanter.


Häll i paprikan i grädden och krydda med ungefär 1tsk salt (jag hade själv för lite och fick salta i efterhand), samt 2krm peppar.


En vitlökspress kan komma väl till hands. Pressa en klyfta och häll i såsen.


Nu är det dags för den delen som massivs av människor tycker är extra mumsig, nämligen då osten skall blandas i! Bered er på en krämig sås. När såsen är klar är det bara att ta den av spisen för att den inte skall riskera att brännas fast.


När pastan är klar skall vattnet hällas av, likadant är det med broccolin. Då broccolin är klar delas de stora buketterna upp i mindre delar. Dessa skall sedan blandas i med pastan. Blanda väl.


Häll såsen över pastan och rör om. Servera snarast.
Jag vet att disken syns där i bakgrunden, det får bli ett bevis på hur omständigt det var att tillaga den här måltiden! (Och ett bevis på att vi ännu inte har fått med oss diskmedel ifrån våra gamla lägenheter)


Mums! Krämig och len smak. Något oskarpt foto, men ni får testa att tillaga rätten själva och säga vad ni tycker. Smaklig måltid!

Kommentera

Publiceras ej