Råttan åkte till New Foundland...

0kommentarer

Ja vad är det nu för lustig rubrik jag har hittat på? Det är Fluffigt som hjälper mig komma på minnesregler till den kommande tentan. Jag ska lära mgi en hel del sjukdomar, och då många av dem är överrepresenterade inom vissa raser kan det vara en fördel att komma ihåg dem.

För att minnas aortastenosens överrepresenterade raser kom han på följande ramsa:
"Råttan åkte till New Foundland med guld i en box"
dvs rottweiler, new foundland, golden retriver samt boxer.

Till PDA (Persisterande ductus arteriosus) kom faktiskt jag på följande:
"Harry springer efter fjärilar på en motorbåt"
Harry var en sheltie han kände, springer spaniel, papillion samt för att komma ihåg kännetecknet för PDA, ett sk machinery murmur, dvs, det blåsljud man hör som låter likt en motor.

Jag har lärt mig massor idag, jag hoppas jag hinner lära mig dubbelt så mycket imorgon.

Kommentera

Publiceras ej