Blodiga Doris

2kommentarer

Jag tänkte få passa på att berätta om de blodiga övningarna vi hade igår på KTC. Vi tränade nämligen på att sätta permanentkanyl och att ta blodprov, och eftersom man inte gärna börjar med att göra detta på riktiga djur så får man träna på lösarmar, eller om man ville träna på att bara sticka utan att få ut något som liknade blod, på den inlånade övningshunden. Övningshunden ifråga ser så maläten ut som det bara är möjligt. Han är stor som en labrador och man kan tydligen intubera honom, fast det verkar svårt för käkarna går inte att öppna, hans ena framben är alldeles stelt medan det andra är minst sagt överrörligt. Ganska så omgående föreslog jag att vi skulle döpa om den till Rigmor, och nu kan ju somliga medicinsk intresserade få lista ut varför. Jag kan skriva RigMor så kanske det går lättare att komma på.

I alla fall, jag har satt permanentkanyler och nog har det kommit blod ur armen på vår lilla Doris. Alla armarna är nämligen döpta: Adam, Berit, Ceasar, Doris och så Ewald eller om det möjligen var Edwald. Armdöpningen måste ha varit väldigt jämställd, varannat namn är ett tjejnamn och killnamn. Stackars Doris hade dock blödningar på andra märkliga ställen, och dessutom misstänker vi att det är dags för Doris att gå till rehab för hjälp för sprutmissbruk, hela armen var ju sönderstucken! Slutligen frågade några av våra klasskompisar om hon möjligtvis led av anemi, för då hade allt blod läckt ut från henne. Vilken tur att det stod flaskor med blod bredvid så det bara var att ge Doris en rejäl transfusion! Ja just ja, med blod menar jag låtsasblod. Det är en lättflytande röd vätska bara.

På eftermiddagen satte vi olika slags kanyler, däribland butterflykanyler som är en favorit jag har, för att försöka ta blodprov. Vissa gånger gick det bättre än andra ska tilläggas, men ibland är jag osäker på om det berodde på min oskicklighet eller tillfällig blodbrist hos Doris.

Så... Mamma, får jag öva på dig nästa gång vi ses? Om inte blodprov, så vad sägs om en intramuskulär injektion med natriumklorid?

2 kommentarer

hector

26 Feb 2011 20:01

jag tror till och med att han hette eiwald eller nåt, det var ett I i alla fall : P

Mamma

26 Feb 2011 20:46

Rigor Mortis.... ja jesiken vad jag skrattade! PRECIS min typ av (sjuka) humor!

Men nej Hjärtat mitt, du får inte träna på mig! Vet du inte att det är min sprut-och stickrädsla som gjort att jag är världsbäst på att ta blodprover och ge sprutor utan att det gör ont...?

Däremot kan jag lära dig samma teknik, även om den är utformad för människor....

Puss puss!

Kommentera

Publiceras ej