Plågsamma kurs, ta slut!

0kommentarer

Jepp, detta blir ett gnällinlägg, håll i hatten! Det positiva med denna dag är att vi har övningsuppgifter att göra nu på eftermiddagen vilket betyder mer praktiskt arbete och mindre ordflöde som ska tolkas och förstås, samt att morgondagen kommer ägnas åt ersättningsuppgiften istället för Halmstadresan samt att Anders Hallgren kommer och föreläser på kvällen! Han är ett nytt namn för mig, men jag är redan imponerad. Han verkar ha en sådan lugn och trevlig metod i sin hundkommunikation och det ska bli riktigt spännande att få höra honom prata om det.

Gnäll var det ja. Nu halkade jag ju in på allt jag såg fram emot, glöm bort det för ett tag. Dagens föreläsning började klockan åtta och var schemalagd till tolv. Tack och lov slutade vi halv elva. Den andra delen av föreläsningen som gick ut på statistik och som var något som inte finns i boken, inte kommer på tentan men som var något som hon tyckte var bra att vi kunde var så fruktansvärt onödigt drygt och svårt förklarat. Lol. Jag KAN matte. Jag VET hur sannolikhetslära fungerar. Vad jag inte riktigt förstår är varför man tar något så enkelt och förvandlar det till svåra ord, obegripliga bilder och formler. Hur svårt är det att ta med sig en tygpåse med fem olikfärgade kulor och fråga hur stor chans det är att man drar exempelvis en röd ur påsen? Förutsatt att den av kulorna är röd givetvis... Hur svårt är det att ha färg på sin presentation, eller relevanta bilder? Fyra kattungar i olika färger sprang och gömde sig i en papperspåse. Hur stor chans är det att den vita springer först ur påsen? 

Den första delen vet jag inte vad den gick ut på. jag skrev av hennes räkneexempel till en formel. Jag har ingen som helst aning när den ska användas eller varför, men jag misstänker att om jag bara läser igenom rätt kapitel i boken och eventuellt powerpointen och därefter kollar upp formlen så kommer det gå som en dans. Det är ju bara matte, hur svårt kan det vara? 

Återkommer ikväll med något så juligt som min önskelista!

Kommentera

Publiceras ej