Lilla Julafton

0kommentarer

Ni får se detta som gårdagens inlägg helt enkelt, för annars har jag ju missat en dag med möjlighet till julsång!

Igår åkte jag, Hector och Madde iväg till CB för att fira lilla julafton. Det ska man egentligen göra den första advent, men då var vi spridda för vinden allesammans, så det fick bli igår istället. Mumsig hemmagjord risgrynsgröt med kanel och socker, olika sorters frallor med skinka och ost, pepparkakor, lussebullar, smågodis och polkagrisar åts under kvällen. Lilla Flinga, världens sötaste och gosigaste golden åt upp vår första laddning med frallor så vi fick köpa mer. Vilken tur att vi stod precis utanför en matvarubutik när det hände!

Vi tittade på The Snowman och Dinseys A Christmas Carol. Den senar... ehm... alltså hade jag sett den på bio med 3d-glasögon hade jag nog varit rätt imponerad. Vi konstaterade tidigt att den måste ha varit gjord för just det. I övrigt... hmm. Det finns en gräns när man skapar människor i 3d som man antingen måste vara väl under eller över. Det handlar om när vi människor tycker att det är något skumt och obehagligt med det vi ser. Om vi ser en karaktär som de ifrån filmen Up, då tycker vi att allt ser bra ut, för vi vet att de inte är riktiga människor och allt fungerar fint. Om man däremot ska försöka göra det så realistiskt som möjligt, då gäller det att det verligen är perfekt, för annars kommer publiken ha en obehaglig känsla av att något är fel. Som nu. De har kört på någon slags semirealism som precis som Madde påpekade var väldigt likt en dator- eller TV-spel. 

Nåväl, julsång var det, den missade jag ju igår. Jag tror vi tar Goder Afton med tanke på att det var nästan julafton igår och att vi var inbjudna till CB!

Goder afton, goder afton, båd’ herre och fru,
vi önskar Eder alla en fröjdefull jul!

Goder afton, goder afton, välkommen var gäst,
vi önskar Eder alla en fröjdefull fest


Kommentera

Publiceras ej