Muskler

0kommentarer

Jag trodde dagens praktiska övning skulle vara lite småtråkig, men icke. Positivt överraskad blev jag över upplägget. Först fick vi titta på rävar där musklerna var framdissekerade. På ett exemplar var de som vi främst skulle kunna uppmärkta. Verkligen jättebra åtminstonde för mig. Jag minns bilden där jag ser både muskler och orden samtidigt. Efter varningen om rävens dvärgbandmask var det förkläder, handskar och munskydd som gällde. Bättre att ta det säkra före det osäkra trots att inga rapporter om smittade rävar i dessa trakter förekommit.

Efter muskelstudier på rävarna var det dags för noggran handrengöring varefter vi försökte palpera fram de flesta på levande hundar. Det gick förvånansvärt bra skulle jag vilja säga. Det var verklgen mycket lättare efter att ha sett hur musklerna gick på riktigt, och inte bara titta på en bild.

Kommentera

Publiceras ej