Jag luktar ko

1kommentarer

Jag är lite besviken på Illidan, för han har inte alls funnit mig intressant, trots att jag luktar ko! Jag, Hector, Martina och Cecilia hittade tre kalvar att studera. Även om de inte gjorde så fantastiskt mycket spännande eller för den delen varierande (vila, idissla, stå, klia/slicka sig) så var det betydligt mer action än för vissa grupper. Ganska så omgående döpte vi kalvarna sedan en av dem fått smeknamnet Loppan då den kliade sig mest av alla kalvarna. En nästan helbrun med vit fläck i pannan fick heta Stjärna och den sista var som tagen ur en Bregottreklam. Perfekt svartvitfläckig med alldeles rosa och fin mule. Hector gav den namnet Hulk. Inte så Bregottigt kan man tycka.

Det var riktigt mysigt att sitta där vi satt. Då gången var spånfylld, till skillnad ifrån inne hos korna, satt vi ganska bekvämt med ryggen mot lösdriftsbåsen och sekreteraren på en fodertunna. Korna som gick i lösdriften kom titt som tätt fram till oss och försökte slicka oss på fingrarna eller i ansiktet, och själv hoppade jag till när jag helt plötsligt kände hur en enorm fnysning blåste iväg med mitt hår!

Däremot är jag nu mer kritisk emot uppstallningen av kor. Kalvarna, tre eller fyra stycken, var i varsin box på runt nio kvadrat kanske och den var täckt av halm. Det känns väl nästan okej, förutom när de började springa omkring och man såg hur de inte hade utrymmet att busa ordentligt. Värre var det med lösdriften, som i sig kanske är bättre än de uppställda kor vi såg i den gamla delen men som visserligen stod på halm. I lösdriften går korna på gummimattor. Minimalt med spån var utspritt där liggbåssektionen var. I övrigt tyckte jag det såg smutsigt ut. Kornas klövar var nästan alla täckt av avföring och en del hade det upp på delar av benen också. Värt att notera är väl ändå att korna, med mina ytterst begränsade kunskaper sett, inte såg ut att må dåligt. De hade lugn blick, var nyfikna gentemot oss besökare och låg sen i godan ro och idisslade. Kanske är det så att de inte direkt far illa så som de lever nu, men det säger ju inte heller att de inte skulle kunna må bättre.

1 kommentarer

hector

10 Apr 2011 17:35

inte hulk, hunk ; )

Kommentera

Publiceras ej