Praktisk Hund- och Katthantering

1kommentarer

Äntligen fick vi träna på riktiga djur! Nu i början gjorde vi de enklaste sakerna på mycket snälla patienter, det vill säga lärarnas och några i klassens egna hundar. Vad gällde katthanteringen hade vi inte med några morrhårsburna vänner även om vi tittade på munkorgar för katt och på andra hjälpmedel som kan komma att bli aktuella vid besvärlig hantering. Det vi gjorde idag gick mestadels ut på att lyfta, lägga ner och hålla fast, samt att trä på och spänna munkorg och de genomskinliga trattar som används då hunden eller katten exempelvis inte får komma åt att slicka på ett sår.

Här får en av våra lärares hundar Anakin (döpt efter Skywalker i Starwars) på sig en munkorg.

 

Sedär! Rätt på första försöket och Anakin ser relativt nöjd ut, trots att munkorgen var för stor. Tänk att han stod ut med att minst hälften av oss elever fick sätta på honom munkorg och lägga ner honom på undersökningsbordet!

 

Stefanie visar hur munkorgen ska sitta korrekt på vår demonstrationshund!

Hector testar the Cone of Shame. Vi fick öva på att sätta ihop dem, för tydligen är det något som man gör mycket av på djurkliniker.

Det var det hela för denna gång. Jag tog inte så många bilder, och av dem jag tog var det få som var skarpa. Nästa vecka har vi praktiskt hästhantering att se fram emot!

1 kommentarer

sandra

10 Sep 2010 19:09

kul med bilder! haha jag såg ju inte ens att du hade kameran med idag. nu sitter jag på tåget mot sthlm så nu har jag tid att lusläsa bloggen o kanske hitta det där receptet :)

Kommentera

Publiceras ej