Mindre än två timmar kvar...

0kommentarer

Om lite mindre än två timmar är Fluffigt äntligen vid Skara station. Jag har längtat massor, men trots det har dagarna gått fort. Lektioner och plugg tar mycket tid och timmarna flyger förbi. Efter motionsrundan och lunch med härliga plättar begav sig jag och Sandra ner till ett av våra undervisningshus för att lära oss alla ben på svenska och latin samt var de satt på häst, hund och katt. Nu kan vi alltsammans utom att jag är en smula osäker på hästens nedersta ben.

Man kan ju tycka att vi är väldigt lika, när man tittar på ett skelett ifrån däggdjur. Vi har humerus, radius och ulna, vi har en handlov, carpus. På katt och hund är det relativt enkelt att applicera samma ord ifrån oss människor. När vi talar om hästar är det en liten annan femma. Dels har de två griffelben helt plötsligt som inte ens fortsätter hela vägen längs med benet vid vad många skulle tycka är under hästens "framknä" men som egentligen är carpus, det vill säga deras handlov. Hos hästar har många ben i fötterna tillbakabildats och nästan försvunnit men inte helt.

Nu har jag lyckats skriva bort flera minuter! Lite disk har jag att få undan också, men sen är det strålande rent i lägenheten. Jag har till och med våttorkat golven!

Kommentera

Publiceras ej