Djuretik

0kommentarer

Är det rätt att låta en hund leva som har artros i alla leder och ont fastän den får bästa möjliga smärtlindring i högsta möjliga dos?

De flesta skulle svara att nej, det är inte rätt, och kanske föreslå att det är dags för de hunden att somna in. Hur känner man inför andra gränsfall? Här nedan följer några av de frågor som dök upp under dagens etiklektion samt en ifrån vår biokemilektion. Först kommer en fråga, sedan min kommentar på frågan. Här får ni som läser min blogg jättegärna diskutera vidare!

Är det rätt att låta hunden ha täcke under vintern fastän det inte är naturligt för hundar att ha täcke?

Jag anser att om man tagit på sig ansvaret för en hund som inte klarar av det kalla klimatet i Sverige så får man lov till att sätta på den ett täcke så att den inte fryser eller blir blöt och därmed nerkyld. Sedan kan man diskutera huruvida man ska ha hundar i Sverige som inte klarar av klimatet.

Är det rätt att sätta på hunden ett täcke som är i chockrosa med ludd på kanterna?
Hunden bryr sig ju faktiskt inte om färgen eller texten eller dekorationen på sitt täcke. Den vill bara hållas varm. Låt gå för det då. Personligen skulle jag ha ett astufft cammofärgat täcke till min hund.

Är det rätt att sätta på sin hund kläder?
Vart går gränsen mellan täcke, täcke som täcker delar av frambenet och en tröja? När blir det helt plötsligt en luvtröja, en ballerinautstyrsel eller varför inte en hund som bär peruk vilket vi såg en bild på idag. Risken med detta var enligt vår lärare, och jag håller med, att vi förmänskligar hundarna och gör dem en otjänst genom att inte se på dem som först och främst hundar.

Är det rätt att färga sin hunds päls?
Här fanns det ett extremexempel, där det var en tävling där folk klippte, färgade och formade pudlars pälsar. Vi pratar extremt! En av dem klipptes och färgades till att likna en i turtles, till en tupp, ja till och med till en varmkorv med bröd! Normalt sett skulle jag säga tvärnej. Sedan läste jag ytterst lite på hemsidan, och där stod det att hon rakade av pälsen efter tävlingen. Kort sagt betyder ju detta att hunden går med det där i nån dag eller två troligen varpå allt rakas av. Är det plågeri? Pudlar trimmas ju till tävlingar oavsett. De fåniga bollarna de har rund lederna bl.a är ju från en tid då de skulle hållas varma då de arbetade. Det viktigaste för mig är nog att hunden kan se normal ut och beté sig normalt. Andra hundar ska inte undra vad tusan det är som kommer emot dem. Detta tror jag innebär att hundar för mig kan färgas med färg som inte skadar dem och kläs ut så länge som det bara är över en kort period. Jösses, i mitt stall sätter vi på hästarna tomteluvor, inte är det naturligt men det är över några timmar när vi firar lucia.

Är det rätt att medicinera hundar med t.ex genetiskt betingade hjärtdefekter?
Här måste jag få utveckla. Tänk dig en hund som har ett hjärtproblem, visst känns det okej att medicinera den om hunden lever ett fullgott lov därefter? Men hur blir det om merparten av en ras har detta problem och man på så sätt ser till att aveln av den rasen kan fortsätta i och med att man hjälper till att rätta till de fel som uppstår.

Frågorna kan ställas i alla evighet.
Är det rätt att ge katter vegetabilisk kattmat när de inte kan tillgodogöra sig det?
Är det rätt att fortsätta avla på raser där merparten av valparna måste födas med kejsarsnitt?
Är det rätt att fortsätta med exempelvis travsport där hästar i många fall är en förbrukningsvara?

Nu blev det ett långt inlägg här. Jag hoppas på att kunna ta fram väl valda frågor och ämnen så småningom, det vore intressant att skriva om, och förhoppningsvis även intressant att läsa om.

Kommentera

Publiceras ej