Praktikinformation

0kommentarer

Vår första praktik kommer att ske i början av maj och vara i fyra veckor, och alla redan är det dags att få information och börja söka plats så att alltsammans är klart i mitten på december.

Idag fick vi lite information och i morgon har jag ett kvartssamtal med Monika 13:45 (jag skriver det här så kommer jag att komma ihåg det) för att prata om vad som kan vara en lämplig praktikplats för oss. Denna gång är tanken att vi ska arbeta med friska djur innan vi på de långa praktikerna kommer att arbeta med sjuka djur. Jag tycker det låter superbra. Några har väl gnällt lite och tyckt att de kan alla djurslag, alternativt bara velat hålla på med smådjur alternativt endast med hästar, men jag tycker jag har vettiga motargument. För det första, att ha erfarenhet från sina egna privata djur är inte samma sak som andras djur. För det andra, vi ska bli legitimerade djursjukskötare och därmed tycker jag att det är i vårt intresse att erhålla en hög kompetensnivå inom de tre vanligaste djurslagen åtminstone, som gör att vi kommer bli respekterade och förhoppningsvis få en bättre ingångslön när den dagen kommer.

Själv funderar jag nu på vad jag borde söka till. Egentligen har jag funderat på Skansen, för det vore oerhört roligt att få arbeta med getter, får och kor. Kanske en och annan höna också. Å andra sidan borde jag antagligen arbeta mer med hundar. Katter har jag haft och kan väl, hästar likaså. Hund har jag gosat med lite, lånat en dvärgpudel som heter Ludde lite då och då, men jag har inte samma koll på dem som med de andra djurslagen.

Det tål att tänkas på, men ett bra alternativ kan ju vara hundstallet. Där lär det ju finnas hundar av olika storlek och temperament, kanske kan vara bra att börja träna där?

Kommentera

Publiceras ej