Håll tyst Illidan!

0kommentarer

Vet ni, någonstans runt sex imorse och framåt ville jag skrika åt min katt att hoppa ner ifrån rottinghyllan och skrivbordet minst tio gånger. Det fungerar ju inte av naturliga skäl. Istället för att slippa gå upp och putta ner honom ville jag bara kasta något på honom, men för det första (jag är mycket trött just nu) så siktar jag inte speciellt bra, jag skulle antagligen ha sönder något annat, dessutom kastar jag fruktansvärt dåligt så jag skulle ändå inte nå fram och sist men inte minst att om jag träffade skulle det säkert vara min otur att slänga något hårt varpå katten skulle få ont och tjuta och därefter skulle jag få dåligt samvete och så var resten av kvällen förstörd.

Till sist efter att ha lekt en typisk katt och råttalek där jag var katten som jagade en förbaskat snabb och smidig råtta i gryingens gråa ljus lyckades jag få fatt på odågan och stängde helt enkelt in honom i badrummet. Han kraffsar på dörren emellanåt, men har inte sönder något åtminstone.

Och nu undrar säkert folk, varför bryr jag mig? Kan han inte bara få sitta i hyllan eller på scannern eller på tangentbordet på skrivbordet? Svaret är nej. Varför? Två stora anledningar. För det första får han inte vara i hyllorna (förutom på sin sittplats allra högst upp på den ena bokhyllan) då han har en förkärlek för att putta ner saker. Således har han ner saker som verkligen kan gå sönder, som högtalarna till datorn, telefon, wacompenna.. listan kan göras oändlig. Den andra anledningen är helt enkel konsekvent behandling. På dagarna får han inte vara på några av de platserna och har ofta inte problem med det, varför skulle han få det nu? Förstår han skillnad mellan natt och dag kopplat till när han får vara var? (Dessutom har han ju ändå ner saker, men låt oss säga att det inte vore problemet!) Förstår han som helhet när mina regler inte gäller?

I övrigt vill jag säga att jag har en oerhört väluppfostrad katt som vet vart skåpet ska stå. Uppenbarligen inte på natten dock. Nu är jag dock ganska pigg och vaken igen, Illidan sitter i fönstret och tittar på morgonpigga fåglar och återigen är ordningen återställd och det är en bra morgon!

Kommentera

Publiceras ej