Dissektion - muskler och leder

1kommentarer

Nu står det blivande rotmoset och kokar på spisen och jag har en stund över att skriva om dagens lektion.

Muskler och leder var det vi skulle arbeta med idag, och som jag tidigare nämnde är det på vita kaniner ifrån en slags farm.  I vår grupp har vi båda gångerna täckt för kaninens huvud, det känns bättre så helt enkelt. Efter ett tag kommer man in i det så att säga, men just i början när det första snittet ska läggas tycker åtminstone jag att det känns lite motigt. Idag fick vi dessutom försöka flå området vi skulle titta på.

Min lilla grupp arbetade med frambenet och tillhörande bog medans en annan liten grupp studerade bakbenet. Muskler är ganska fascinerande. De ligger där som glänsande buntar, väl ordnade. Leder är skumma saker vill jag dessutom påpeka. När vi öppnade upp dem kunde vi se lite ledvätska och bak i knäleden fick jag en skymt av korsbanden. Just knäleden är spännande, för den är i sig självt väldigt instabil. Benen passar inte ihop som handen i handsken om man säger som så, utan istället är det två ytor som ligger emot varandra som inte alls matchar. Mellan sig har de menisker, och utanpå ligament som håller benen på plats, samt mellan sig, de här två ytterst starka korsbanden. Tillsammans hjälper allt detta till att hålla knäleden på plats!

1 kommentarer

Mamma

05 Oct 2010 15:27

Åh vad spännande! Vad jag skulle vilja gå din utbildning, om inte annat så för att få lära mig mer!

Minns att jag var helt överväldigad första gången jag sett en livmoder på riktigt, det är ett mycket vackert organ!

Det finns en anledning till att man täcker för ansiktet även under en obduktion... det känns helt enkelt bättre då!

Fortsätt att berätta, det är så spännande!

Kommentera

Publiceras ej