Recention - Twilight

0kommentarer

Jag har tidigare varit mycket kritisk emot Twilightböckerna och skytt dem som pesten. I någon vända bestämde jag mig för att ge dem ett försök och har nu läst ut den första boken i serien.

Den är jättebra.
Visst, jag skulle hellre kalla dem något annat än vampyrer, jag föredrar den bild Anne Rice målar upp i sitt universum, men bortsett ifrån det, så är det en fantastiskt bra vampyrbok.

Filmen gör på intet sätt boken rättvisa. Där jag tidigare tyckte att huvudpersonen var en bimbo som gnällde över allt fastän hon var populär och hade vänner har jag nu förståelse. Bella är välbeskriven i boken, hon har en anledning till sitt klumpiga sätt som ju är en av hörnstenarna i hennes oro inför skolan. Och gnäller gör hon inte. Så mycket. Istället tycker jag att författaren lyckats porträttera sinnet hos en 17-årig ung kvinna på ett strålande sätt.

Vad boken handlar om i övrigt? Se klippet här nedan.

Kommentera

Publiceras ej