Matte C prov idag

0kommentarer

Jag har haft en hel helg på mig att plugga, och en måndag, men jag har knappt öppnat matteboken... Har gått igenom sammanfattningen och försökt hitta de saker jag inte kan eller känt mig osäker på istället, och i morse bläddrade jag igenom hela boken och funderade igenom deras exempel. Jag räknade till och med igenom ett tal som gick ut på att hitta en kurvas minimipunkt.

Det där med minimi- och maximipunkt har jag alltid haft svårt att hålla isär. Om det är som jag tror, och är det inte det får jag svårt på provet, så är en maximipunkt när kurvan är öppen nedåt, och sträcker sig så långt upp som möjligt. Lite som en ledsen smiley, för Max är en ledsen jävel. Han har en även en negativ X2-term för han är allmänt nere.
Minimipunkten däremot, den är öppen uppåt och sträcker sig så långt ner som möjligt, mer som en glad smiley, och därför innehåller den en positiv X2-term.

Önska mig lycka till idag

Kommentera

Publiceras ej