Klara - förhandsvisning

0kommentarer

Idagvar jag, Lollo och varget på förhandsvisning av filmen Klara. För er som inte vet detta är Klara en samling hästböcker som nu blivit film, och eftersom detta var en helt okej film, för att vara svensk ska tilläggas, tänkte jag passa på att reccensera den.

 

Klara handlar om en hästtokig tjej vars föräldrar precis separerat. Hon finner sig snart tillsammans med sin mor utflyttad till landet och varken i stall eller skola har hon äkta vänner. Istället möter hon en dag i skogen en skimmel med glimten i ögat samt en utstött pojke som visar sig ha de hästkunskaper hon behöver för att passa in samt vinna i den prestigefyllda galopptävlingen som skall vara om en månad...

 

Filmen är färgglad och mysig med fina ponnys och härlig lantmiljö. Barnskådespelarna är som de brukar vara, inte expetionellt bra, men inte dåliga heller. De tre sakerna som jag dock störde mig på vilket det första är riktigt allvarligt är att huvudpersonerna rider utan hjälm, något som jag absolut inte kan acceptera! Även i filmens värld skall man föregå med gott exempel, speciellt då det är massor av unga hästtokiga tjejer därute som kommer se den här filmen. De två andra sakerna som jag tyckte var felaktiga, men som egentligen inte är intressanta såvida man inte är hästkunnig, är det faktum att ingen av hästarna i loppet galopperar i annat än tretakt, och alla som sett ponnygalopp någon gång vet att det går undan! Det sista är att hästen som spelar Star konstant går med nosen någonstans uppe bland molnen, och jag och Lollo viskade konstant "Men korta tyglarna då!".

 

Förutom det där med att jag är för hjälmtvång så är den helt klart värd att se om man är hästtokig och under 15 år. Bilden härunder hittade jag på www.klarafilmen.se som är filmens officiella hemsida. Där finns tävlingar också där man kan skicka in bilder på sin favorithäst, så alla Ni hästtjejer som läser min blogg kan ju passa på.

 

 

 

Kommentera

Publiceras ej