gravitationslaboration - inte så spännande som det låter

2kommentarer

Idag skulle vi räkna ut vad g är i Haninge. Min grupp bestående av mig själv, Ida och Anders har nu lyckats ta reda på att g i Haninge är 9.78 +- 0.05 m/s^2. Kort sagt är allt väl och vi riskerar inte att sväva iväg ifrån jordklotet. Inte heller kommer vi tryckas ihop till små platta klickar. Bra va?!

För att ta reda på g använde vi en formel som ser ut såhär:  g= (4pi^2*l)/T^2
Det är inte alls så spännande som det ser ut. För att få reda på g var vi nämligen tvungna att få ut bokstaven T, som är perioden, och för att göra DET i sin tur var vi tvungna att mäta tiden det tog för en pendel att svänga fram och tillbaka 50 gånger och sedan dividera med 50, man vill ju ha så litet uppmätt fel som möjligt. Och eftersom den här formeln inte riktigt riktigt fungerar, så måste man ha så minimal vinkel på sin pendelsvängning som möjligt, vilket i sin tur gör att det är riktigt segt att sitta och vänta på att pendeln ska svänga fram och tillbaka sina 50 gånger. 2 minuter och 43 sekunder tog det.

Jag mäter tiden det tar för min pendel att gunga fram och tillbaka 50 gånger.


Nu gör Anders precis samma sak en gång till, för han somnade någonstans i mitten och tappade bort en svängning.


Ida känner hur otroligt spännande det är med tidtagning! YEAH! Fysik äger!

2 kommentarer

Ida

02 Mar 2010 20:05

det var sjuuuuukt intressant idag... lånar bilderna till min blogg :D

Annelie

02 Mar 2010 22:52

Gissa vem som hat letat sig fram till din blooogg :) jag gillar dagens ord grejen skarpt!! Jag kommer nog börja hänga på denna sida betydligt mer :D hoppas provet gick bra för dig, skönt att det inte var några äckliga linjärafunktioner med. Ses på torsdag, datorisera inte sönder dig till dess ;) kraaaaaam

Kommentera

Publiceras ej