Dagens Ord

0kommentarer

Jag har varit lite lat på senaste, jag ber om ursäkt, men här kommer Dagens Ord. Min förhoppning är att orka publicera minst sex stycken nya fräscha ord varje dag fram till Högskoleprovsdagen, som det ju bara är 29 dagar kvar till.

Vissa ord är lätta, andra svåra, dessa fick jag 4/6 rätt på. Jag tror jag ska börja med att bara lägga upp ord här som jag tycker är svåra. På så sätt lär jag mig mer, och Ni som läser min blogg också!

1. Nyckfull
a) oberäknelig
b) oregelbunden
c) övernaturlig
d) acceptabel
e) kortfattad

2. Konservera
a) bevara
b) lösa upp
c) förvisa
d) upphäva
e) börja

3. Beskaffenhet
a) hjälp
b) elände
c) natur
d) bifall
e) talang

4. Grafologi
a) läran om handstilen
b) läran om åldrandet
c) religionslära
d) läran om organismer
b) läran om övernaturlighet

5. Pacifism
a) fredsfilosofi
b) helhetsfilosofi
c) uppgivenhet
d) verklighetsflykt
e) känslokyla

6. Orden
a) formell grupp
b) företagsledning
c) sammanslutning
d) uppretad folksamling
e) hemlig förening

Facit finner du här: 1.a 2.a 3.c 4.a 5.a 6.e

Kommentera

Publiceras ej