Dagens Ord

1kommentarer

Jag har fått beröm för dagens ord, så nu är jag glad och kvittrar som en lärka! Alldeles strax ska jag göra iordning det sista och börja gå ner mot Fredrika Bremerskolan och möta upp min mor. Vi ska nämligen bygga upp det sista inför lanet som börjar imorgon, torsdag. Nu är det bara det tyngsta kvar, som de otympliga möjligen släpbara, men knappast bärbara, kylskåpen och frysen som ska upp ifrån källaren. Varför tillverkas inte kylar med hjul?

Nu är det dags för 6 stycken nya ord, varget hälsar och skriver att det är Lan idag!
Jag fick 5/6 rätt på dagens ord, vad får du?

1. Epidemisk
a) smittsam
b) pengamässig
c) oreligiös
d) stilfull
e) tvåkönad

2. Notabel
a) kännetecknande
b) tydlig och äkta
c) överdrivet stor
d) anmärkningsvärd
e) hemlighetsfull

3. Ihängsen
a) envis
b) tålig
c) närgången
d) okunnig
e) barnslig

4. Ragla
a) längta efter
b) synliggöra
c) tycka synd om
d) gå ostadigt
e) tänka över

5. Oförarglig
a) illa omtyckt
b) känslig
c) oförskämd
d) småsjuk
e) harmlös

6. Tråna
a) längta
b) avslöja
c) förmoda
d) meddela
e) betona

Facit finner du här: 1.a 2.d 3.a 4.d 5.e 6.a

1 kommentarer

Ida

03 Mar 2010 11:22

6 av 6

Kommentera

Publiceras ej