Efter operationen... och vad alla kattägare BORDE tänka på

0kommentarer

Operation och operation, det är alltid lite svårt att uttrycka sig med det ordvalet då ordet operation betyder så olika saker för olika människor. Jag tänker börja med det viktigaste, vad alla kattägare borde tänka på.

1) Tandproblem ingår inte i alla försäkringar fastän det är ett vanligt problem hos husdjur. Se därför till att teckna en tilläggsförsäkring eller välj en försäkring där verkligen allt ingår.

2) Om man väljer att ta hand om en äldre katt, kontrollera inte bara allmäntillståndet utan se även efter hur munnen ser ut. Saknas det tänder? Luktar katten illa ur munnen? Ser tandköttet friskt ljusrosa ut eller är det rött? Har tänderna en beläggning?

Illidan var i alla fall hos veterinären idag. Han fick dra ut fem tänder samt att det upptäcktes att han har en liten gång upp ifrån gommen till troligen näshålan. Detta stör honom inte, men det var lite underligt. Ingenting av den vård som skett på honom kommer täckas av min försäkring hos Agria, vilket är riktigt jobbigt för mig. Jag har verkligen inte gott om pengar och dagens räkning hamnade på 3050 kronor. Om en vecka ska vi på återbesök och därefter en röntgenkoll en månad därpå. Totalt pratar vi om en summa på mellan 7000-8000 kronor. Någon som vill vara med och dela?

När Illidan kom hem var han riktigt virrig och såg uppenbarligen tomtar. Han hoppade upp på diskbänken och skulle promt åla sig in mellan diskställets två våningar. Hans vita päls luktar järn av blodet som runnit ut i pälsen, och ögonens pupiller är stora som tefat. Fullproppad med morfin med andra ord. Djursjukskötaren var jättego, lät mig slippa betala för en extra sövning, eller om det möjligtvis var bedövning, för hon förstod hur svårt jag har med att få det att gå ihop ekonomiskt. Hon berättade att Illidan varit supergo hela dagen, men när hon skulle tvätta bort det sistaste innan hon skulle lämna över honom till mig hade han blivit rejält sur och morrat så snart hon nuddat hans bur.

Väl hemma igen var det första Illidan gjorde att springa på lådan. Sedan dess har han varit på konstant matjakt. Tur att det inte är något fel på hans aptit!

Kommentera

Publiceras ej