Lite nytt om eventuell reservplatsstatistik

0kommentarer

Alla som sitter på en reservplats till en utbildning är antagligen lika nervösa, förväntansfulla och kanske frustrerade som jag är. Statistiken på hur många som kom in förra året och med vilket snittbetyg säger ju ingenting om hur statistiken hade sett ut om ingen hade tackat nej till sin plats, samt, hur många som faktiskt tackar nej eller inte dyker upp på uppropet!

Det kan ju vara så att det är mycket svårare att ta fram en sådan statistik, att det inte anses nödvändigt eller till och med att det skulle se illa ut på vissa utbildningar om det var ett stort bortfall.
Häromdagen när jag tog en svängom med google ramlade jag över följande blogg. Personen i fråga hade själv varit reserv och kommit in, och hon kunde också tala om för mig att "Det var många i klassen som kom in på högskoleprovet. Tror det sträckte sig så långt som att reserv nummer 11 kom in."

Detta är absolut ingen garanti men det hjälper HoppasHoppaskänslan!
Jag vill komma in på andra antagningen, allra helst redan igår!

Kommentera

Publiceras ej