Skolstart

0kommentarer

Så var det dags då, första skoldagen.
Detta är något som mammor och släktingar håller noga reda på, och efter första dagen kan man anta att någon oundvikligen kommer att fråga hur det går. Efter dag ett. Och de vet att det är dag ett. Och som i så många andra situationer där man bara småpratar så kan man givetvis svara att jo, det går bara bra, men då börjar jag undra om denna fråga, precis som vår vardagliga 'hur mår du' fråga, egentligen är något vi bryr oss om. Bryr vi oss om hur det går, eller hur någon mår, lite sådär på avstånd? För inte kan man, efter dag ett i skolan säga hur det går för en.

Jag tänker passa på att klaga också, för det är ju roligt. Och denna gång tänker jag klaga på skolbokspriserna. För visserligen är jag van sedan universitetstiden, även om jag där fick riktigt bra studentrabatt. Men den här gången kommer jag att behöva betala runt 500 kronor för en fysikbok på gymnasienivå, visserligen en B-kurs, då jag tidigare betalat endast något mer för min gamla biologibok på universitetsnivå. Den har arean som två kollegieblock och är en tegelsten tjock! Min klena tröst i detta är att det kommer gå att sälja de böcker jag köper för mina studier så snart jag är klar. På universitetet var det inte alltid lika självklart. Där ändrades mycket av litteraturen från år till år, och ibland ville de bara att man skulle inhandla den senaste utgåvan, trots att det kom en ny varje år. Jag antar att det blir så när kunskaperna blir så mycket större för varje år som går.

Kommentera

Publiceras ej