Och ur ytterfickan på jackan drar han upp...

0kommentarer

Jag vet knappt var jag ska börja. QH-lanet var så fruktansvärt dåligt organiserat, att idag, då lanet var slut och alla skulle hem höll jag på att ge upp hoppet om människors förmåga att ta initiativ helt. Eftersom jag och Fluffigt skulle få skjuss hem, och dessutom hade ansvaret för att all teknisk utrustning som Hazard lånat ut skulle tillbaka hem igen, var vi låsta tills dess att allt var städat och klart.
Nå väl, för det första var ju folk otroligt dåliga på att organisera saker som att packa ihop sina egna saker. Detta innebar i praktiken att de bord som senare skulle torkas av och bäras ut, alternativt ställas upp snyggt i matsalen på skolan där vi höll till, var belamrade med prylar. När en viss del av sakerna är borta, även om borden fortfarande är uppställda som under lanet, skräp på borden och kioksen är intakt, så började jag och Fluffigt känna att det inte fanns någon vettig arbetsledare, och att det därmed var svårt att veta var saker skulle och vad vi kunde flytta på. Vi tog således en tupplur/spelpaus i säket en timma. När vi kom tillbaka till matsalen hade ingenting hänt.

Eftersom vi är som vi är, driftiga, har arbetsledaregenskaper, tycker om smutsiga jobb och att sortera pantburkar ifrån skräp så, nej, vem försöker jag lura här. Vi ville åka hem!
Jag började ta reda på vad det var som skulle göras, och som på alla andra lan måste borden torkas av. Vad jag får veta då är att det inte finns någon städutrustning att tillgå. Inte ens en sopborste så vi hade kunnat börja ta hand om golven. Jag vill påpeka att då det väl kommer sopborstar, långt senare, var jag till och med tvungen att påpeka för folk att det smartaste vore att börja ifrån hörnen, istället för att stå i mitten och sopa lite tafatt på stället.
Det värsta, det absolut värsta, som fick mig att bryta ihop i ett skrattanfall så stort att jag gled ner ifrån bordet jag satt på, och som fick Fluffigt att för ett ögonblick vara säker på att han precis avlidit, var då personen som enligt utsago ska ha städutrusningen äntligen kommer in genom dörren. Med ett stolt leende, lätt rosig om kinderna efter promenaden i det kalla vinternvädret kliver han fram till oss som väntar på städredskapen. Och upp ur ytterfickan på jackan drar han upp... två smutsiga disktrasor.

Nej... nästa gång jag ska på lan, och vet med mig att det ens finns ens minsta chans till att jag ska stanna kvar och städa, då blir jag den första att ta med mig ett stycke sopkvast, golvmopp och ett helt packe trasor!

Kommentera

Publiceras ej