Meritpoäng - bra eller dåligt?

0kommentarer

Som jag nämnt tidigare kommer det finnas tre huvudsakliga sätt att ta sig in på eftergymnasiala utbildningar. Via originalbetyg ifrån gymnasiet, via upplästa betyg samt via högskoleprov. Såsom denna artikel i Aftonbladet meddelar kommer det att införas meritpoäng.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6675343.ab

Meritpoängen är totalt 2.5 poäng extra som kan läggas på till ditt studieresultat. Förenklat sett, har du 17.5 och du har kunnat tillgodoräkna dig alla 2.5 poängen är du uppe i 20.0. De kurser som ger meritpoäng är fördjupande mattekurser, språkkurser samt för utbildningen relevanta kurser. Själv kontrollerade jag mina meritpoäng med en studievägledare, och jag kom enkelt upp i 2.5 extra poänge. Men det gör ju alla andra också.
Här är vad jag har kommit på som är negativt respektive positivt:

Dåligt - Det kan ge alla dem som har 20.0 ett underläge ifall att de har sina betyg grundade på ämnen som inte ger meritpoäng. Flera kan då gå om dem i urvalet med betyg på över 20.0. En nackdel till är att det kan vara svårt nu i början att förstå sig på.

Bra - Det är de som har läst svårare ämnen eller relevanta ämnen som premieras. Nu kan jag personligen sluta irritera mig på att vissa personer har fått ett bättre snitt för att de valt att läsa Bollsport 100p. Dessutom kanske det rör om lite på de utbildningar som kräver mer eller minder maxbetyg, så slipper många kompetenta stå utanför bara för att de inte hade tur med lottningen.

Kommentera

Publiceras ej