Postlådan - en utrotningshotad art?

0kommentarer

Jag har hört människor uttrycka sin oro över att de fysiska breven kommer att dö ut, att ingen längre kommer vilja skicka kort och paket till varandra när email och internetbeställningar finns att tillgå. Vid ett tillfälle såg jag en anställd på posten som hävdade att det inte fanns risk att brevtraditionen skulle försvinna helt, för vi svenskar tycker om att skicka exempelvis julkort, och det känns ju ganska bra att sätta sig ner, ta sig tid och skriva ihop ett pappersbrev till någon.

Jag tänker nu hävda, att brist på brev finns det inte. Däremot brist på ställen att lämna in sin post som skall skickas iväg! Min mormor är på Gotland och min uppgift är nu att eftersända post till henne. När jag gick ifrån centrum och hem, en promenad på 10 minuter såg jag inte en enda postlåda. Jag gick förbi självaste kulturhuset i kommunen utan att få syn på den gula lådan. På minst tre platser där jag vet att jag som liten postat brev syntes inte ett spår av någon låda.
På väg till skolan idag, när jag hade gått i fem minuter fick jag syn på två ledsna, ensamma lådor som stod vid ett Ica Nära. Äntligen fick jag iväg brevet.

Min slutsats är att det är postlådan i sig som är utrotningshotad, och inte breven. Eller kanske blev postlådepopulationen väldigt liten vid brist på brevföda. Kanske är det så att brevantalet sjunkit då de lever i symbios med postlådan. Tål att tänkas på.

Kommentera

Publiceras ej