Lååång dag

0kommentarer

Tisdagar är min längsta dag i skolan, även om det är en förhållandevis kort dag för de flesta. Två lektioner har jag allt som allt, men därefter ska jag och Ida sätta oss ner och plugga. Jag bör få MVG på nästa prov för att lyckas skrapa ihop ett VG i kursen allt som allt.

Sen blir jag lite sur, såhär i efterhand. Det visar sig att vår lärare återanvänder sina gamla prov, vilket innebär att de som redan läst hans kurs en gång innan i princip skulle kunna sitta och råplugga lösningar på hans tidigare prov, mer eller mindre strunta i resten och gå därifrån med alla rätt. Hade jag fått tag i de tidigare proven hade åtminstone jag kunnat göra så. Då dyker ju dock frågan upp huruvida jag hade lärt mig något alls. Mer än hur man räknar ut specifika uppgifter. Hade jag byggt upp någon slags allmän förståelse? Antagligen inte.

Å andra sidan så känns det ibland väldigt ovärt att sitta och läsa i boken, och plugga stenhårt på uppgifterna som jag gjorde till första provet, och sedan ändå inte ro det i land just för att frågorna inte liknar de i boken. Vår fysiklärare har en tendens att sätta ut enligt mig onödiga fallgropar titt som tätt.
Lösningen blir väl att jag får be någon i klassen att få titta på ett gammalt prov samt plugga som vanligt på kursen och hoppas på att allt det arbetet tillsammans ska löna sig.

Kommentera

Publiceras ej