Fluffigts filmövertalning

1kommentarer

Först och främst vill jag meddela att jag äntligen är frisk ifrån min förkylning.
(Hostar lite tyst i armvecket medan jag skriver detta).
Fluffigt sade bestämt nej till att vi skulle åka ner till Skutans och fira en kort valborg om jag inte var helt frisk, så jag fick ju gott bestämma mig för att jag var fullkomligt fri ifrån förkylningsvirus. (Snörvlar diskret).

Ibland föreslår jag filmer för Fluffigt som jag vill att vi ska se tillsammans och ibland har han egna förslag. Allt som oftast ser vi på varandra med fasa i blicken sekunden därefter. Och det är inte för att jag gillar romantiska komedier och att han tycker om manliga män med vapen så stora att man starkt misstänker att de kompenserar för något annat som mejjar ner terrorister, poliser, kontorsbyggnader, skyskrapor och en och annan hektar regnsskog. Ånej, jag är nämligen förtjust i det som vi väljer att kalla för KILLFILM.

En KILLFILM, och ordet KILLFILM skall här gärna uttalas med styrka, ta i ifrån magen nu, är helt enkelt en film med muskulösa män med överdimensionerade vapen som går bärsark utan att behöva någon som helst egentligen anledning. Scenerna får gärna vara snygga att titta på. De skall vara välkoordinerat våld här. Icke att förväxlas med vilken simpel splatterfilm som helst.
Bra exempel på KILLFILM är 300, Atila Krigarfolkets Härskare samt uppenbarligen Predator vilket för mig vidare till det som gjorde att detta blev Fluffigts filmövertalning.

När jag ser på Fluffigt att han gärna vill se en film så kan jag be honom att motivera sig. I detta fall utmanade han mig att ge mig tre bra skäl till att se Predator.

Fluffigts tre bra skäl till att se Predator

1.
Arnold är med. The one and only.
Detta kan jag köpa. Min mor och jag älskar Arnold i Terminator. Vi ger nästan alla Arnoldfilmer en chans.

2. En drös manliga muskelmän med stora vapen som penisförlängare drar ut i regnskogen på jakt efter en osynlig snubbe varpå de får chansen att i över en minut gå lös på några hektar regnskog, där de tror att fienden de inte kan se gömmer sig, varav Arnold pepprar på bäst han kan in i grönskan medelst minigun.
När jag tänkte på det lät det så dumt att jag känner att jag måste se det med egna ögon.

3. I slutscenen, när predatorn självdetonerar sig och därmed skapar en liten atombombsexplosion inklusive svampformat moln som når åtskilliga meter upp i luften, lyckas Arnold klara sig ur faran ifrån explosionen genom att i sista sekund kasta sig framåt och mot marken.
Det är tur att det inte stod i manus hur en atombomb verkligen fungerar, för då hade Arnold inte klarade sig oavsett om han så kastade sig i en figur värdig en topptränad simhopperska. Nu måste jag se den för att se om det verkligen är tänkt att se ut som en atombombsexplosion. Kanske är det en annan slags explosion, med en teknologi som vi inte känner till?

Kort sagt lovade jag Fluffigt att jag någon gång ska kämpa mig igenom filmen.
Men det kan ju hända att han kommer få lida sig igenom något han inte är jättesugen på heller.




1 kommentarer

Henrik

01 May 2010 06:28

Eh vilken tur att Robin inte läser din blogg ^^

Kommentera

Publiceras ej