Blandade känslor

0kommentarer

I lördags skrev jag, Fluffigt och en hel drös med kompisar högskoleprovet tillsammans med tusentals andra. Vår provlokal låg på Farsta Gymnasium så dit tog vi oss med Anders som var snäll och skjussade. Även om han i efterhand meddelade att han aldrig mera tänkte åka bil dit, och jag förstår honom. Inte på grund av parkeringsmöjligheterna, för de fanns, men däremot på grund av den minimala infarten med trafikljus som är anpassade för ungefär åtta bilar om dagen.

Denna gång började provet med en NOG-del som jag tyvärr fick 7 fel på. Och det som irriterar mig så är att det var två uppgifter som jag inte borde ha haft fel på, men i den ena blev jag lurad av bildillustrationen, och i den andra så gjorde jag det vanligaste felet tror jag, att man vet hur lösningen fungerar men man virrar bort sig bland svarsalternativen.

Därefter kom svenska läsförståelsen. 3 fel totalt och det är mycket för att vara jag. I snitt har jag väl haft 1½ fel på de sex eller sju gånger jag försökt mig på den. Det var en svår del i år, så jag hoppas på att det är till min fördel och att fler tyckte att den var krånglig.

Elf, Engelsk läsförståelse och därefter orddelen var nästa. Det visade sig att det var den falska delen, och det var jag riktigt glad över. För där måste jag ha felat på minst tolv av orden i ordprovet.
På den nästkommande Elf-delen var det engelska provet knivigare än förra året, enligt mig. 3 fel på den samt 9 fel på ordförståelsen, vilket antagligen är mitt rekord. Endast 9 fel! Även här är jag irriterad på en specifik uppgift. Jag ändrade mitt svar i sista sekund på ett ord och därmed fick jag ett rätt minde.

Sista delen, den fruktansvärda DTK, Diagram Tabeller och Kartor var kvar. Jag gick tillbaka några gånger i provet, ändrade svar, räknade om. På den sista uppgiften kunde jag bara inte komma på hur jag skulle lösa den! Det gick inte, inget jag fick ut tycktes mig rimligt. Så synd att jag inte hade gjort det enkelt för mig själv, ofta komplicerar man saker och ting alldeles för mycket. 1 endaste fel blev det på DTK, hur tufft är inte det?

Totalt 23 fel alltså vilket innebär 99 rätt av 122.
Förra året gick gränsen för 1.8 vid 100 rätt. Mitt hopp står alltså till att det skulle vara rekordmånga även i år som dessutom måste skriva sämre än mig och kan flytta upp mig så att den nya 1.8-gränsen skulle landa på 99. Det är inte jättetroligt dock. I år var det två svårare delar, jag fick bara ett endaste fel på DTK vilket är fantastiskt bra, jag höjde mina antal rätt med två, så varför är jag ändå besviken? Besviken på de där uppgifterna jag borde klarat. Besviken på att jag inte lyckades höja, att jag borde pluggat mer. Dilemmat är att även om jag hade pluggat mer så hade det inte hjälpt. NOG-delen och DTK-delen gick så bra jag klarar av. Det var läsförståelsen som förvånande nog drog ner mina poäng.

Jag får hoppas att 1.7 räcker för att jag ska komma in på Djursjukskötarlinjen i Skara.
Annars vet jag inte riktigt hur det ska gå till.

Kommentera

Publiceras ej