Åttaplusgrader...

0kommentarer

... var det när Kvinnorna i Klanen Klint steg in genom dörröppningen till Mariannelund. Uppvärmingen av stugan sker till största del med hjälp av kamin och vedspis varpå min mor och jag raskt skred till verket. Jag försökte få eld i vedspisen och gav det några mer eller mindre fruktlösa försök innan jag fick inse mig besegrad. Under tiden hade min mor givetvis, hon övade hela förra sommaren vill jag passa på att påpeka, fått fyr på elden i kaminen. Efter att  med viss bedrövelse erkänt att det inte gick att få igång en stabil brasa då det saknades tändved ägnade sig min mor och jag åt en typisk mor-dotteraktivitet. Typisk för Kvinnorna i Klanen Klint ialla fall. För att ägna er  mor-dotteraktivitet nr.8 behövs följande:

2 vedträn
1 morakniv
1 hårt golv

Tag det ena vedträt i din högra hand och ställ det upp med kortsidan mot det hårda golvet. Fatta med vänster hand tag i kniven och placera den hyffsat vassa sidan mot den kortsida som är synlig, på lämpligt avstånd ifrån kanten. Se till att merparten av knivbladet inte ligger emot vedträt då det är där man skall utöva viss slagkraft. Fatta nu det andra vedträt med höger hand och slå på knivbladets ovansida tills dess att kniven skurit sig igenom trät och gett dig en fungerande bit tändved. Upprepa.

Elden i kaminen slocknade vill jag bara påpeka. Med hjälp av den gamla blåsbälgen som hänger på väggen bredvid kaminen lyckades jag så få igång en redig sprakande brasa och återtog därmed min titel som förste eldare igen.


Kommentera

Publiceras ej