Tidsbrist och bakförberedelser

0kommentarer

Under december månad nu har jag hitills kännt mig en smula tidsoptimistisk. Tills jag till slut insåg hur mycker det var som skulle göras på alldeles för få dagar. För mig är det inte enbart julafton som det ska handlas och donas till, utan även till min födelsedag, som är da'n efter da'n efter dopparedagen. Det kan komma som en överraskning, men även i år är det oerhört troligt att butikerna dagen efter julafton och framåt en vecka kommer ha begränsade öppetider. Detta försvårar inhandlandet av tårtingredienser dagen innan min födelsedag avsevärt, och på något sätt så måste jag nu planera en vecka i förväg, minst, och se till att allting är inhandlat och finns i kyl,frys och skafferi senast kvällen den tjugotredje.

Lussebullsdoft kommer på lördag att locka min sambos och mina besökare, och imorgon redan tänke jag ge mig i kasst med att göra ett nytt slags julgodis! Temat är snöbollar och svampar tror jag. Grundidén är att rulla saker till bollar, eller forma saker till svampar, och sedan doppa rubbet, alternativt hatten, i choklad. Material att tillgå är följande:

Mandelmassa
Marsipan Grön
Marsipan Rosa
Hasselnötter
Blockchoklad ljus
Blockchoklad mörk

Till sist insåg jag att jag äntligen ska få sätta ihop mitt älskade  årliga pepparkakshus den kommande helgen. Det har legat och väntat sedan förra julen, men det gör ingenting, för bäst föredatumet på de där är mycket frikostigt!

Kommentera

Publiceras ej